مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان

مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان

داده کاوی در مدیریت دانش مشتریان بانک
مدیریت دانش مشتریان بانک با داده ‌کاوی
مدیریت دانش مشتریان بانک با تکنیکهای داده‌کاوی
مدیریت دانش مشتریان بانک با روشهای داده‌کاوی
مبانی نظری مدیریت دانش مشتریان بانک
مبانی نظری مدیریت دانش مشتریان بانک با داده ‌کاوی
مبانی نظری مدیریت دانش مشتری
مبانی نظری داده کاوی

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته فناوری اطلاعات

بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان بانک

 

 

 

 

 

چکیده

افزایش روزافزون سطح رقابت در بازار، مدیران و تحلیل گران سازمان ها را وادار ساخته به دنبال راهکارهایی باشند که مزیت رقابتی را برای سازمان به ارمغان آورند. بر اساس مطالعات موجود، استفاده از دانش مشتری جهت اتخاذ استراتژی‌های لازم برای جلب رضایت مشتری می تواند سازمان ها را به سمت تحقق این هدف سوق دهد. از سوی دیگر گسترش بهره گیری از فناوری های بروز در زمینه اطلاعات و ارتباطات خصوصاً در بانک ها باعث بر جای ماندن حجم عظیمی از داده ها گشته که تحلیل و تصمیم-گیری بر اساس آن ها با روش های معمول گزارش گیری و روش-های آماری امکان پذیر نمی باشد. داده کاوی ابزار بروز و قدرتمندی است که در این پایان نامه جهت تحلیل داده ها به جهت استخراج دانش مشتری پیشنهاد می گردد.

 

هدف از این تحقیق با عنوان «مدیریت دانش مشتریان بانک مهر اقتصاد با استفاده از تکنیک های داده‌کاوی»، بخش‌بندی مشتریان بانک مهر اقتصاد، باهدف کشف ویژگی‌های رفتاری مشابه، برای کمک به مدیران این بانک جهت تسهیل اتخاذ استراتژی‌های متناسب با هر بخش و در نتیجه حفظ، تقویت و یا توسعه ارتباط با مشتریان و نهایتاً سودآوری برای این بانک می  باشد. داده‌های خام مورد نیاز جهت این مطالعه از پایگاه داده‌های بانک مهر اقتصاد استخراج شده است.

 

 

 

كلمات كلیدی :

داده کاوی

کشف دانش

مدیریت دانش مشتری

خوشه بندی مشتریان

 

 

 

 مقدمه

در سال های اخیر دانش  به عنوان منبعی ارزشمند در کنار منابعی چون کار، زمین، سرمایه قرار گرفت و به عنوان موتور تولیدکننده درآمد و یك دارایی مهم و راهبُردی برای سازمان شناخته شد. از طرفی به دلیل وجود رقابت شدید در بین کسب و کارهای امروزی از جمله صنعت بانکداری، مشتری و توجه به جایگاه او و ارتباط با او اهمیت ویژه ای یافته است. بنابراین مبحث بسیار مهم مدیریت دانش مشتری  مطرح گردید که امروزه مطالعات بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است. مدیریت دانش مشتری با استفاده از راهکارهای مختلف مدیریت دانش نظیر روش‌های داده‌کاوی  زمینه بسیار خوبی را جهت استفاده مفید از گنجینه گران‌بهای دانش مشتری فراهم می آورد.

 

از سوی دیگر در عصر حاضر بهره گیری از فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات در عرصه های مختلف کسب وکار به امری گریزناپذیر مبدل گشته است. به طور خاص صنعت بانکداری از جمله صنایعی است که به‌کارگیری فناوری های روز دنیا در این صنعت می تواند مزیت رقابتی انکارناپذیری را برای آن ایجاد نماید. بنابراین این صنعت نیز از بهره گیری از بروزترین فناوری ها مستثنا نبوده و مواردی مانند بانکداری الکترونیک، سیستم‌های یکپارچه بانکداری ، دستگاه های خودپرداز، کارت های اعتباری، پایانه های خرید الکترونیک و… از مصادیق این امر می باشد.

ورود فناوری های جدید به سازمان سبب افزایش چشمگیر سرعت تولید اطلاعات و در نتیجه بر جای ماندن حجم عظیمی از داده‌ها گشته است. از آنجا که این داده‌ها اغلب حجیم و وسیع می-باشند، معمولاً به صورت خام قابل‌استفاده نیستند، بلکه دانش موجود در آن ها باید استخراج گردد. با این وجود که ارزش این داده‌ها بر کسی پوشیده نیست، حجم بسیار بالای داده‌های ارزشمند موجود، تحلیل و بهره گیری از آن ها را به امری چالش‌برانگیز مبدل ساخته است.

 

 چرا که تحلیل به واسطه روش‌های گزارش گیری سنتی در این مقیاس امکان پذیر نیست و روش‌های آماری موجود نیز از ظرفیت کافی جهت تحلیل این داده‌ها برخوردار نمی باشند. بنابراین باید به دنبال راهکاری بود که با غلبه بر این محدودیت، امکان انجام مطالعاتی جامع تر با نتایج دقیق تر و درصد خطای پایین تر را ممکن سازد. این مسئله گواهی بر لزوم به‌کارگیری روش‌های نوین تحلیل داده‌ها جهت حصول دانش، نظیر روش داده‌کاوی خواهد بود.دانش قابل توجهی که در زمان استفاده از خدمت یا مصرف کالا توسط مشتری، بین مشتری و سازمان تبادل می شود، به عنوان منبعی مهم برای سازمان شناخته می شود و کسب و بهره برداری از آن به یک مزیت رقابتی در سازمان ها تبدیل شده است.مدیریت دانش مشتری دربردارنده فرایندهایی ست که با شناسایی و اکتساب اطلاعات مشتری و نیز ایجاد و بهره برداری از دانش مشتریان، مربوط است [9]. چنین اطلاعاتی در ماورای محدوده های خارجی سازمان قرار دارند و دانشی که از آن ها استخراج می شود موجب ایجاد ارزش برای سازمان و مشتریان آن خواهد شد [32]. در این تحقیق مسئولیت کشف دانش بر عهده الگوریتم‌های داده‌کاوی خواهد بود. در ادامه از این دانش به عنوان راهنما در مسیر اتخاذ استراتژی‌های سازمان، بهره گیری می شود.

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

فصل دوم 12

2-1- مقدمه 13

2-2- مدیریت دانش 14

2-2-1- دانش چیست؟ 15

2-2-2- هرم دانش 15

2-2-3- انواع دانش 16

2-2-3-1- دانش صریح 16

2-2-3-2- دانش ضمنی 16

2-2-4- مدیریت دانش چیست؟ 17

2-2-5- استراتژی‌های مدیریت دانش 18

2-2-5-1- استراتژی اجتماعی سازی (تبدیل دانش پنهان به پنهان) 19

2-2-5- 2- استراتژی برونی سازی (پنهان به آشکار) 19

2-2-5- 3- استراتژی ترکیب سازی (آشکار به آشکار) 20

2-2-5- 4- استراتژی درونیسازی (آشکار به پنهان) 20

2-2-6-معایب عدم بهرهگیری از دانش در سازمان 20

2-2-7- اهداف مدیریت دانش 21

2-2-8- مدل های مدیریت دانش 21

2-3- مدیریت دانش مشتری 23

2-3-1- انواع دانش مشتری 24

2-3-2- مدل مدیریت دانش مشتری 28

2-4- مدیریت ارتباط با مشتری 29

2-4-1- مدیریت ارتباط مشتریان در نظام بانکی 32

2-4-2- مدیریت ارتباط با مشتری: اهداف، مزایا و چالش‌ها 33

2-5- مقایسه مفاهیم CKM و KM و CRM 34

2-6- تاریخچه‌ای از بانک و بانکداری 37

2-7-  سیر تحول فناوری اطلاعات در صنعت بانكداری 38

2-7-1 دوره اول: اتوماسیون پشت باجه 38

2-7-2- دوره دوم: اتوماسیون جلوی باجه 38

2-7-3- دوره سوم: اتصال مشتریان به حساب‌هایشان 38

2-7-4- دوره چهارم: یکپارچه‌سازی سیستم‌ها و مرتبط كردن مشتریان با تمامی عملیات بانكی 39

2-7-5- بانكداری الكترونیك 39

2-8- داده‌کاوی 40

2-8-1- مقایسه روش‌های آماری و داده‌کاوی 40

2-8-2- مفهوم داده‌کاوی 42

2-8-3- داده‌کاوی و کشف دانش 44

2-8-4- فرایند داده‌کاوی 45

2-8-5- معرفی روش‌های داده‌کاوی 51

2-8-5-1- دسته‌بندی 53

2-8-5-2- درخت تصمیم 53

2-8-5-3- شبکه‌های عصبی 55

2-8-5-4- پیش بینی 56

2-8-5-5- خوشه‌بندی 56

2-8-5-5- انواع خوشه‌بندی 57

2-8-5-5-2- معیارهای ارزیابی در خوشه‌بندی 59

2-8-5-6- تحلیل انحراف 60

2-8-5-7- قواعد وابستگی (انجمنی) 61

2-8-5-8- تحلیل توالی 61

2-8-6- نرم‌افزار داده‌کاوی 62

2-8-7- کاربردهای داده‌کاوی 63

2-8-7-1- داده‌کاوی در صنعت بانكداری 63

2-9- پیشینه تحقیق 65

2-9-1- کاربرد داده‌کاوی در بخش‌بندی و مدل‌سازی رفتاری مشتریان در صنعت بانکداری 66

2-9-2- کاربرد داده‌کاوی در ارزیابی اعتبار مشتریان 68

2-9-3- کاربرد داده‌کاوی در زمینه کشف تقلب 69

2-9-4- کاربرد داده‌کاوی در تحلیل روی‌گردانی مشتری 69

2-10- جمع‌بندی مطالب فصل 74

 

 

منابع و مآخذ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جدول‌ها

جدول 2-1 انواع مختلف تبدیلات دانش 19

جدول 2-2 مقایسه مفاهیم مدیریت دانش، مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت دانش مشتری 35

جدول 2-3 مقایسه روش‌های تحلیل آماری و داده‌کاوی 41

جدول 2-4 فعالیت‌های مربوط به فازهای CRISP-DM و خروجی هر فعالیت 50

جدول 2-5 نمونه داده‌های مورد نیاز در یک مسئله مدل‌سازی به روش دسته‌بندی 54

جدول 2-6 معیارهای محاسبه شباهت در خوشه‌بندی 59

جدول 2-7 معیارهای محاسبه فاصله در خوشه‌بندی 60

جدول 2-8 پژوهش‌های انجام‌گرفته در زمینه کاربرد داده‌کاوی در صنعت بانکداری 71

 

 

 

 

فهرست تصاویر و نمودارها

شکل 2-1 سلسله‌مراتب دانش 16

شکل 2-2 دانش صریح فقط بخش کوچکی از دانش را تشکیل می‌دهد. 17

شکل 2-3 مدل مدیریت دانش پروبست و رمهارد 22

شکل 2-4 چارچوب خوشه انگور جهت نوع شناسی دانش مشتری 26

شکل 2-5 مدل مدیریت دانش مشتری 28

شکل 2-7 گام‌های فرایند تولید دانش از پایگاه داده‌ها 44

شکل 2-8 متدولوژی فرآیند استاندارد میان صنعتی داده‌کاوی (CRISP-DM) 47

شکل 2-9 دسته‌بندی کلی عملکردهای داده‌کاوی 52

شکل 2-11 نیروهای رقابتی پورتر 64

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاورپوینت مفاهیم سلامت و بیماری

پاورپوینت مفاهیم سلامت و بیماری پاورپوینت مفاهیم سلامت و بیماری تحقیق مفاهیم سلامت و بیماری مقاله مفاهیم سلامت و بیماری مفاهیم سلامت و بیماری مفهوم زیست پزشکی تعاریف سلامتی ابعاد سلامتی استاندارد زندگی سطح زندگی کیفیت زندگی طیف سلامتی مفهوم…

پاورپوینت انواع افات گیاهی

پاورپوینت انواع افات گیاهی پاورپوینت آفت گیاهان آپارتمانی پاورپوینت درمان آفت گیاهان آپارتمانی پاورپوینت آفت پنبه ای پاورپوینت سفیدک گیاهان آپارتمانی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت انواع افات گیاهی جهت رشته علوم آزمایشگاهی در قالب 51 اسلاید و با فرمتpptxبصورت…

بررسی حقوقی مالکیت فکری و ابعاد آن در قوانین

بررسی حقوقی مالکیت فکری و ابعاد آن در قوانین مالكیت مالکیت معنوی حقوق مالكیت فكری دانلود مقالات رشته حقوق دانلود مقالات حقوق بررسی حقوقی مالکیت فکری و ابعاد آن در قوانین مالکیت فکری در حقوق موضوعه رفتن به سایت اصلی…

پاورپوینت مبانی سواد اطلاعاتی

پاورپوینت مبانی سواد اطلاعاتی کلمات کلیدی : پاورپوینت مبانی سواد اطلاعاتی تحقیق مبانی سواد اطلاعاتی مقاله مبانی سواد اطلاعاتی آشنایی با مبانی سواد اطلاعاتی بررسی مبانی سواد اطلاعاتی پاورپوینت بررسی مبانی سواد اطلاعاتی مبانی سواد اطلاعاتی +ppt مبانی سواد اطلاعاتی…

دانلود پاورپوینت وضعیت موجود شاخص های اقتصادی مسکن

دانلود پاورپوینت وضعیت موجود شاخص های اقتصادی مسکن پاورپوینت شاخص های اقتصادی مسکن پاورپوینت شاخص های مسکن پاورپوینت در مورد وضعیت شاخص های اقتصادی مسکن رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت وضعیت موجود شاخص های اقتصادی مسکن جهت رشته اقتصاد…

تحلیل اثرات متغیرهای منطقه ای در ظهور و سقوط طرحهای امنیتی در خلیج فارس

تحلیل اثرات متغیرهای منطقه ای در ظهور و سقوط طرحهای امنیتی در خلیج فارس طرحهای امنیتی در خلیج فارس طرحهای امنیتی در منطقه خلیج فارس پیدایش طرحهای امنیتی در منطقه خلیج فارس ظهور و سقوط طرحهای امنیتی در خلیج فارس…

ارزیابی عملكرد قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در سال 88

ارزیابی عملكرد قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در سال 88 ارزیابی عملكرد اصل 44 قانون اساسی ارزیابی عملکرد دستگاه ها و نهادهای مرتبط دانلود پایان نامه رشته مدیریت دانلود پایان نامه مدیریت ارزیابی عملكرد قانون اجرای سیاستهای…

پاورپوینت زبان نمادین رنگ ها

پاورپوینت زبان نمادین رنگ ها دانلود پاورپوینت زبان نمادین رنگ دانلود پاورپوینت زبان نمادین رنگ های مختلف دانلود پاورپوینت رنگ ها در روان شناسی دانلود پاورپوینت اثر رنگ ها بر روان دانلود پاورپوینت درباره زبان نمادین رنگ ها رفتن به…

ارزیابی عملکرد و کارایی و بررسی مدلها و چگونگی اندازه گیری آنها

ارزیابی عملکرد و کارایی و بررسی مدلها و چگونگی اندازه گیری آنها مدل های ارزیابی عملکرد روش های اندازه گیری کارایی مقایسه سیستم های ارزیابی عملکرد مدل های ارزیابی عملکرد سازمان مدل های ارزیابی عملکرد کارکنان انواع مدل های ارزیابی…

دانلود پاورپوینت مطالعات اجتماعی نهم (درس هشتم)

دانلود پاورپوینت مطالعات اجتماعی نهم (درس هشتم) پاورپوینت اجتماعی نهم پاورپوینت اجتماعی نهم درس 8 پاورپوینت اماده اجتماعی نهم پاورپوینت برای اجتماعی نهم رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت مطالعات اجتماعی نهم (درس هشتم) جهت رشته علوم اجتماعی در قالب…

دانلود پاورپوینت تهویه صنعتی

دانلود پاورپوینت تهویه صنعتی پاورپوینت انواع تهویه صنعتی پاورپوینت تهویه ترقیقی پاورپوینت موضعی پاورپوینت سیستم تهویه صنعتی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت تهویه صنعتی در قالب 66 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع با قابلیت ویرایش…

پاورپوینت اصول صحیح ایستادن

پاورپوینت اصول صحیح ایستادن پاورپوینت طرز صحیح ایستادن پاورپوینت روش صحیح راه رفتن و دویدن پاورپوینت طرز صحیح نشستن روی زمین پاورپوینت درست راه رفتن چگونه است رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت اصول صحیح ایستادن جهت رشته تربیت بدنی در قالب 12…

پایان نامه کارشناسی ارشد معدن و زمین شناسی با عنوان طراحی و بررسی فنی و اقتصادی معدن سنگ فسفات شمشك (جیرود)

پایان نامه کارشناسی ارشد معدن و زمین شناسی با عنوان طراحی و بررسی فنی و اقتصادی معدن سنگ فسفات شمشك (جیرود) تاریخچه اكتشاف كانسار و فسفات عملیات اكتشافی محاسبه اقتصادی و استهلاک معدن معدن سنگ فسفات شمشك (جیرود) زمین شناسی،چینه…

پیشینه تحقیق و مبانی نظری انواع سازگاری 38 صفحه

پیشینه تحقیق و مبانی نظری انواع سازگاری 38 صفحه فصل دوم پایان نامه انواع سازگاری مبانی نظری انواع سازگاری پیشینه تحقیق انواع سازگاری پیشینه داخلی انواع سازگاری پیشینه خارجی انواع سازگاری پیشینه پژوهش انواع سازگاری پیشینه نظری انواع سازگاری ادبیات…

ارزیابی اثرات زیست محیطی نیروگاههای برق آبی كوچك

ارزیابی اثرات زیست محیطی نیروگاههای برق آبی كوچك ارزیابی اثرات زیست محیطی نیروگاههای برق آبی كوچك آلودگی زیست محیطی نیروگاه های برقابی كوچك ارزیابی اثرات زیست محیطی نیروگاه دانلود مقالات برق دانلود مقالات رشته برق رفتن به سایت اصلی دانلود…

پروپوزال بررسی تاثیر میزان بكارگیری فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی

پروپوزال بررسی تاثیر میزان بكارگیری فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی تاثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی تاثیر فناوری بر ساختار سازمانی میزان تاثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی تاثیر فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی تاثیر میزان بكارگیری فن‌آوری اطلاعات بر…

مدل تعالی سازمانی در ایران و خودارزیابی در آن با تشریح سطوح سرآمدی و معیارهای نه گانه

مدل تعالی سازمانی در ایران و خودارزیابی در آن با تشریح سطوح سرآمدی و معیارهای نه گانه معیارهای نه گانه مدل تعالی سازمانی خودارزیابی در مدل EFQM سطوح سرآمدی در مدل تعالی سازمانی مزایای مدل تعالی سازمانی مدل تعالی سازمانی…

پاورپوینت تاریخچه نیشاپور

پاورپوینت تاریخچه نیشاپور پاورپوینت درباره نیشابور پاورپوینت نقشه قدیم نیشابور تاریخ نیشابور پاورپوینت pdf پاورپوینت نام نیشابور قدیم رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت تاریخچه نیشاپور جهت رشته تاریخ و ادبیات در قالب 32 اسلاید و با فرمتpptxبصورت کامل و جامع…

عوامل موثر در بروز استرس و بررسی علایم آن

عوامل موثر در بروز استرس و بررسی علایم آن کلمات کلیدی : الگوی استرس دیاتز منابع استرس و اضطراب کارکردهای فیزیولوژیک استرس نظریه های روانشناسی استرس نظریه های مختلف در مورد استرس عوامل موثر در بروز استرس پایان نامه استرس…

نشانه ها و عوامل بی تفاوتی سازمانی و راهکارهای مقابله با آن در کارکنان

نشانه ها و عوامل بی تفاوتی سازمانی و راهکارهای مقابله با آن در کارکنان کلمات کلیدی : نظریه های انگیزش عوامل بی تفاوتی سازمانی تحقیق کامل بی تفاوتی در سازمان بی تفاوتی کارکنان در سازمان مقاله در مورد بی تفاوتی…

بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی در بحران هویت در جوانان ایرانی

بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی در بحران هویت در جوانان ایرانی هویت بحران هویت فضای مجازی شبکه های اجتماعی مجازی شبکه‏ های اجتماعی بحران هویت در ایران بحران هویتی ایران تاثیر فضای مجازی بر هویت تاثیر شبکه های اجتماعی در…

پاورپوينت آشنایی با مفهوم و مدل های بن بست

پاورپوينت آشنایی با مفهوم و مدل های بن بست پاورپوينت مدل های بن بست دانلود پاورپوينت مدل های بن بست پاورپوینت درباره پاورپوينت مدل های بن بست رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوينت آشنايي با مفهوم و مدل هاي بن…

پاورپوینت تاریخ معماری رومانسک (رومی وار)

پاورپوینت تاریخ معماری رومانسک (رومی وار) پاورپوینت تاریخ معماری رومانسک (رومی وار) پیشینه تاریخی معماری رومانسک معماری رومانسک (رومی وار) سبک رومانسک در فرانسه سبک رومانسک در ایتالیا معماری رومانسک در انگلستان سبک های معماری رومانسک سبک نرماندی رفتن به…

پاورپوينت پروتکل امنيتی IPSEC

پاورپوينت پروتکل امنيتی IPSEC پاورپوينت IPSEC دانلود پاورپوينت IPSEC پاورپوینت درباره IPSEC رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوينت پروتکل امنيتی IPSEC جهت رشته کامپیوتر و IT در قالب 31 اسلايد و با فرمت ppt به صورت کامل و جامع و…

گزارش کارآموزی رشته اقتصاد با عنوان گزارش مقایسه ای یافته های علمی دوره كارشناسی با كار عملی در محیط كارآموزی

گزارش کارآموزی رشته اقتصاد با عنوان گزارش مقایسه ای یافته های علمی دوره كارشناسی با كار عملی در محیط كارآموزی محیط كارآموزی نظام برنامه ریزی اصل 44 قانون اساسی نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران دانلود گزارش کارآموزی رشته اقتصاد با…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *